Governor

Breek het systeem!

Vijf Helium-III fabrieken verwerken vijf ton Helium-III in vijf minuten. Hoe lang doen honderd Helium-III fabrieken erover om honderd ton Helium-III te verwerken?

Deze vraag is onderdeel van Shane Frederick’s Cognitive Reflection Test (CRT). Al werd er in de originele vraag niks gezegd over Helium-III. De CRT meet de neiging van mensen om hun onderbuikgevoel te negeren en stil te staan bij het antwoord dat ze geven. Het juiste antwoord staat onderaan dit artikel.*

Langzaam denken, snel handelen

Daniel Kahneman beschrijft twee systemen van denken in zijn boek Thinking, Fast and Slow. Systeem 1, het snelle en intuïtive systeem, gebruikt men voor het maken van beslissingen op basis van ervaring of beperkte informatie. Dit systeem gebruik je bijvoorbeeld als je autorijdt. Systeem 2, het trage en analytische systeem, heb je nodig bij het oplossen van moeilijke problemen. De vraag aan het begin van dit artikel wordt ook beschreven in het boek van Kahneman. Het is een goede toets om te zien in hoeverre we ons denken beheersen. Hoe goed kunnen we Systeem 1 onderdrukken als we eigenlijk Systeem 2 nodig hebben?

In mijn ervaring zijn deze pyschologische principes fundamenteel tijdens het spelen van Govenor. Spelers die in staat zijn hun Systeem 2 aan te wenden, zelfs onder hoge druk en in heel dynamische situaties, boeken sneller succes.

Bijvoorbeeld, tijdens de meest recente sessie beschreef een deelnemer haar conflict met een ander team. Ik heb ze voor het gemak maar Mars en Titan genoemd:

“Op een gegeven moment waren Mars en ik aan het praten over een bepaald gebied in het spel. We wilden deze namelijk beiden bezitten. Mars kon ons niet overtuigen dat zij het gebied zouden moeten hebben. Toen de onderhandelingen nergens op uitkwamen, probeerden ze samen met een andere groep ons te dwingen onze claim op te geven. Op dat moment moest ik snel nadenken, de situatie analyseren en een beslissing maken.”

Uiteindelijk ging Titan naar de derde partij om uit te leggen wat er aan de hand was. Titan overtuigde de derde partij dat het niet in hun belang was om met Mars samen te werken. De derde partij was het met Titan eens. De weg was vrijgemaakt voor Titan om het betwiste gebied over te nemen. Ondanks alles gaf Titan Mars zelfs nog de kans het goed te maken:

“Ondanks dat ik me verradden voelde door Mars haar gedrag, wilde ik ze niet gelijk opzij zetten. In ruil voor het mogen bezitten van het gebied, gaf ik Mars wat grondstoffen. Op deze manier probeerde ik alsnog de relatie werkbaar te houden. Ik had me diplomatiek opgesteld in een gevoelige situatie. Dat was zeker een interessant inzicht tijdens het spel.”

In de praktijk: Governor Next Level

Inzichten zoals hierboven beschreven vormen de basis voor Governor Next Level: Een training op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Ook wanneer spelers reflecteren op hun gedrag tijdens het spel, komt dit inzicht terug. Wie heeft mijn vloot aangevallen? Waarom stemde Mercurius voor die ene wet? Wat dacht Pluto? Voor de meeste spelers duurt het een dag of twee voordat de echte reflectie begint.

Maar als je deze diepte van reflectie tijdens het spel kan bereiken, kun je veel effectiever zijn. Als we meester kunnen zijn over ons langzame denken, zelfs in onder hoge druk, kunnen we veel meer bereiken dan we voor mogelijk hielden.

Als je geïnteresseerd bent om middels Governor je denken te trainen en effectiever te worden in onderhandelen, het opbouwen van relaties en het oplossen van problemen, bezoek dan onze Prijzen pagina en vraag een offerte aan. Of stuur een e-mail naar gijs@governorgame.nl voor meer informatie.

*Het antwoord is vijf minuten. Als dit nog steeds onduidelijk is, raad ik je aan het artikel van Frederick te lezen over de CRT. Of stuur me een berichtje en dan praat ik er graag met je over verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *